Hoppa till innehåll

Publicerad 2017-04-24

Frukostmöte om e-handel

Lars Svensson och vänersborgsföretagaren Vivian Nyman

Lars Svensson berättade om de senaste trenderna inom e-handel. Företagaren Vivian Nyman delade med sig av sina erfarenheter av onlinetjänster för hennes fotvårdsklinik i Vänersborg.

I takt med att köpbeteenden förändras och vi blir allt mer digitala, ökar också förväntningarna på företagens tillgänglighet online. Det var utgångspunkten på FrukostForum där ett 70-tal personer från Vänersborgs näringsliv samlades.

Konsumentbeteenden i fokus
E-handelsexpert Lars Svensson från företaget Wixton gjorde en trendspaning kring konsumentbeteenden och delade med sig av färsk statistik som visar att allt fler köp sker via mobila enheter. Det är därför ”omnikanalsatsningar” blivit allt viktigare för att möta kundernas behov.

- En viktig förutsättning när man kommunicerar erbjudanden i flera olika kanaler är att personalen som möter kunden i butik är uppdaterad med rätt information, säger Lars.

Inte bara för konsumentföretag
Det är dock inte enbart konsumentföretag som kan syssla med e-handel. Allt fler tjänsteföretag använder funktioner för t.ex. bokning av tjänster, det är vänersborgsföretaget Fotvårdskliniken Lilian Nyman ett exempel på. Sedan ungefär två år tillbaka har Lilian gjort det möjligt för kunderna att boka fotvårdstider online:

- Jag var skeptiskt till en början, men är väldigt glad att jag satsade. Jag arbetar ju med hygien och när jag väl jobbar med en kund kan jag inte svara i telefon. Då finns förstås risken att personen ringer vidare till nästa ställe. Onlinebokningen gör det möjligt för mina kunder att boka när det passar dem.

Fler lokala exempel
På plats fanns även Eric och Anders Lundborg från Lundsborgs herrekipering i Vänersborg centrum. Deras satsning på e-handel är relativt ny och de testar sig fortfarande fram. Förutom att de nått en del kunder i andra delar av Sverige har onlinebutiken även fugerat som skyltfönster för den som t.ex. vill handla online på tidpunkter som passar, men ändå hämta ut varorna i den fysiska butiken.

Eric och Anders Lundborg

Eric och Anders från Lundborgs herrekipering berättade om sin satsning på e-handel.

Några tips från talarna för dig som vill satsa på e-handel:

  • Kartlägg kundernas köpbeteende
  • Satsa på bra service
  • Jobba med dina anställda, de är de största ambassadörerna

KONTAKT

Vänersborgs kommun
462 85 Vänersborg

Besöksadress:
Sundsgatan 29

Telefon växel:
0521-72 10 00

E-post myndigheten:
kommun@vanersborg.se