Hoppa till innehåll

Elektronisk fakturering

Vänersborgs kommun bearbetar alla fakturor elektroniskt vilket ger ett effektivare fakturaflöde från granskning till attest, men även miljön får positiva effekter vid elektronisk fakturahantering.
 
Elektroniska fakturor har sedan 2002 inkommit genom e-builder som är kommunens e-handels system. De elektroniska fakturor som inte kommer från e-builder har framför allt Svefaktura format. För att underlätta för leverantörer att skicka elektroniska fakturor har kommunen inlett ett samarbete med Inexchange AB,
Inexchanges hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommunen har även möjlighet att ta emot elektroniska fakturor som går via Logica, Nordea och Pagero. För de leverantörer som skickar ett fåtal fakturor har kommunen dessutom en webbaserad gratistjänst. För att alla fakturor ska kunna behandlas elektroniskt skannas pappersfakturor.

Förutsättningen för att den skannade fakturan och de övriga e-fakturorna ska hitta till rätt person för attest är att ett så kallat beställar-id finns på fakturan. Det är viktigt att du som leverantör säkerställer att beställar-id erhålls från beställaren.
 

Så här gör du för att skaffa ett användarkonto


Gå in på Inexchanges hemsida och registrera diglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster