Hoppa till innehåll
Ung i Vänersborg

Depression

Vad är depression?

Om du varit nedstämd under en längre tid kan detta övergå till något som kallas för depression. Gränsen mellan nedstämdhet och depression kan vara svårt att avgöra. Ett tecken på depression är att nedstämdheten håller i sig i längre än två veckor. En depression brukar vanligtvis gå över på ett halvår men kan upplevas som väldigt besvärlig och jobbig. Om du upplever att du känner dig deprimerad kan depressionen lindras genom att få hjälp.

Depression delas vanligtvis upp i olika grader:

Lätt eller lindrig depression

En person som är lätt deprimerad mår dåligt inombords men kan exempelvis ändå gå till skolan, jobbet eller umgås med vänner genom att ”bita ihop” och anstränga sig.

Medelsvår eller måttlig depression

Vid medelsvår eller måttlig depression är det vanligt att personen inte längre orkar med sitt vanliga vardagsliv eller relationer. Det kan innebära svårigheter som att gå i skolan, arbeta, sova ordentligt eller umgås med sina vänner.

Svår depression

Det finns flera olika symptom på svår depression. Exempel på symptom är att en person upplever jobbiga tankar eller inte bryr sig om grundläggande behov som att tillexempel äta och dricka. I symptomen kan även självmordstankar ingå.

Vem kan jag prata med?

Du kan alltid kontakta följande för att få hjälp

För att akut prata med någon om din situation kan du vända dig till:

Tips på saker du kan göra själv

Om du upplever dig deprimerad är det bra att ta hjälp av en läkare men det finns även saker du kan göra själv för att underlätta situationen.

  • Motion kan förebygga depression och minska sömnproblem som orsakas av depressionen
  • Undvik eller var försiktig med alkohol. Alkohol kan öka risken nya depressioner och att den nuvarande förvärras
  • Håll kontakten med till exempel närstående, kompisar, kollegor och klasskamrater
  • Försök att inte sätta för höga krav på dig själv i till exempel skolan, på jobbet eller i relationer
  • Hitta sätt att varva ner på. Om du upplever att du har svårt att sova kan du prova metoder som till exempel att lyssna på musik och ljudböcker eller avslappningsövningar.
  • Vistas utomhus. Dagsljuset är bra för ditt välmående och du kan till exempel ta promenader eller cykelturer på dagen.
  • Prata med någon om hur du mår. Det kan till exempel vara med någon du har förtroende, en närstående eller person inom sjukvården.

Vill du veta mer om depression?

Läs mer om depression för dig som är tonåring på 1177.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Läs mer genrellt om depression på 1177.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

KONTAKT

Vänersborgs kommun
462 85 Vänersborg

Besöksadress:
Södergatan 16 A

Telefon växel:
0521-72 10 00

E-post myndigheten:
kommun@vanersborg.se

Facebook

INSTAGRAM