Filmposter för Dark Shadows

Dark Shadows

Den kände filmregissören Tim Burton har ännu en gång gjort en succéfilm med den ännu mer berömda skådespelaren Jonny Depp i huvudrollen.

Handling

Barnabas Collins (som spelas av Jonny Depp) är en ung rik man vars föräldrar äger ett företagsimperium som han en dag är menat att ta över. Barnabas träffar oturligt nog, en ung vacker kvinna som visar sig vara en häxa. Hon blir besatt av Barnabas och kan inte tillåta honom ha någon annan. Samtidigt träffar Barnabas en annan kvinna (Josett) som han bli förälskad i. Angelique (häxan) blir så förtvivlad att hon dödar Josett och i vrede förvandlar hon Barnabas till ett monster, en vampyr och låser in honom i en kista.

Av en ren slump öppnas kistan tvåhundra år senare av byggarbetare och den blodtörstiga och hämdfyllde vampyren Barnabas blir fri. Året är nu 1972 och allt är annorlunda, allt drivs av el och istället för hästar använder man bilar. Barnabas har så klart ingen aning om vad detta är så han kallar det för satans verk. Han återvänder hem till sitt praktfulla slott Collinwood Manor där inget heller är som de ska, då hans ättlingar tagit över. Inget är sig likt i staden längre. Det som en gång var hans föräldrars företagsimperium är nu ruinerat och ägds av ett annat företag, vars ägare är häxan Angelique.

Av ren slump anländer Josetts gengångare Victoria till slottet Collinwood Manor för att hjälpa en utav Barnabas ättlingar ur en psykisk situation. Barnabas blir direkt förälskad i Victoria. Han vill ha tillbaka det som en gång var hans liv. Så han försöker bygga upp staden och slottet så som de var förr, men såklart står häxan Angelique i vägen.

Kan Barnabas bygga upp hans föräldrars företagsimperium igen? Kan han få Victoria att bli förälskad i honom? Ska Barnabas få sin hämnd mot Angelique? Eller kan han acceptera att världen är förändrad och leva i hemlighet som vampyr?

Omdöme

Filmen var riktigt bra. Jag hade stora förväntningar, som den levde upp till! Det var en film fylld av skratt, skräck och en strålande Jonny Depp som skådespelare. Den får betyget 5/5 av tjejerna från webbredaktionen.

Av: Malin Landgren - 19 maj 2012