The Hunger Games: Catching Fire

Den andra delen av The Hunger Games-triologin, Hunger Games: Catching Fire, har äntligen haft premiär! Det är ett ungdomsdrama/action som utspelar sig i nationen Panem i ett post-apokalyptiskt Nordamerika där en mycket avancerad metropolis, The Capitol, är centrum. Nationen omfattar också 12 distrikt utanför staden som styrs direkt från The Capitol.

Filmen börjar i distrikt 12, känt för sina kolgruvor, hos en 17-årig tjej vid namn Katniss Everdeen. Hon var tillsammans med Peeta Mellark segrare i hungerspelet året innan. Hungerspelen utspelar sig varje år i en utomhusarena där 24 ungdomar från ålder 12-18, en kvinna och en man från varje distrikt, skall slåss och överleva tills bara en finns kvar och segrar, medan resten av Panem tittar på genom tv. Katniss och Peeta lyckades vinna tillsammans genom att lura alla i publiken att de var så kära att de hellre ville ta självmord än att försöka döda varandra när de var dem sista kvar i arenan. Regeringen såg detta som ett hot som kunde leda till revolution eftersom Katniss överlistade regeringen till att låta två ungdomar vinna.

Detta året skulle Peeta och Katniss vara mentorer för dem nya utvalda ungdomarna men istället bestämmer sig President Snow, diktatorn i Panem, att göra något speciellt eftersom det är hungerspelens 75 års-jubileum. Istället för två ungdomar mellan ålder 12-18 så skall två stycken f.d. segrare bli utvalda. Katniss är den enda kvinnliga segraren i distrikt 12 och Peeta väljer att frivilligt vara med. I filmen följer vi hur Katniss och Peeta försöker överleva ännu en gång genom att lura och förtjusa tittarna men denna gången tillsammans med några allierade. Kanske kan de båda överleva igen. Kanske kan de båda åstadkomma något mycket större än förra året.

I jämförelse med den första filmen var Catching Fire en stor förbättring. Man lär känna nya karaktärer mycket bättre och allt cirkulerar inte runt Katniss hela tiden. Skådespelarna var ingen som helst besvikelse heller, med Jennifer Lawrence som huvudkaraktären Katniss och många andra som Josh Hutcherson och Donald Sutherland. Jag satt spänd hela filmen igenom och det fanns inte en minut då jag var okoncentrerad. Catching Fire var helt klart en av årets bästa filmer! I en betygsskala från 0-5 vill jag sätta den som en självklar 5 då den var inspirerande, spännande och rörande och allt utom tråkig.

Hampus Carl Allan Olsen Lundh, 2013

KONTAKT

Vänersborgs kommun