Hoppa till innehåll

Publicerad 2016-06-21

Musikskolan önskar trevlig sommar!

Nu när sommaren har kommit och vår ordinarie verksamhet gör ett uppehåll roar jag mig med att göra en tillbakablick på årets som var.

Många saker upprepar vi ju i princip på samma sätt varje år, inte minst kring Lucia och jul, men det är också en hel del saker som är lite speciella eller styrs av tillfälligheter.

Redan vid höstterminens start fick vi nya arbetskamrater i Mötesplats Vänersborg. Det var Klappteatern som flyttade in. Tidigare har vi samarbetat med daglig verksamhet inom ramen för Sköna Kören och Sköna Teatern och nu fick vi möjlighet att lära känna varandra ännu närmare.

I september var vi med på en nätverksträff i Göteborg tillsammans med El Sistema-lärare från olika delar av landet. El Sistema, som ursprungligen kommer från Venezuela, brukar beskrivas som ett socialt projekt med musiken som verktyg. Det är en avgiftsfri efter-skolan-verksamhet som kan se väldigt olika ut på olika ställen och det var inspirerande att utbyta erfarenheter.

Sedan våren 2012 har Musikskolan i hög grad varit involverad i projektet ”Kultur för äldre”. De olika delprojekten bl a ”Minnas med musik” och ”Barn och äldre sjunger tillsammans” har fått så mycket positiv respons att de sedan hösten -15 är en del av den ordinarie verksamheten.

KUL, Kultur, utveckling och lärande, är namnet på ett samarbete mellan förskola, grundskola och Kultur och Fritid. Inom ramen för det baskulturutbud som alla barn har rätt att ta del av har Musikskolan under året gjort allsångskonsert för 5-åringar och skolkonserter för åk 2 och åk 8. Dessutom är nu alla barn garanterade att få spela orkesterklass i åk 3.

I november gjorde vi familjeföreställningen Jazzo som ett led i Vänersborgs Musikförenings arbete med att föryngra jazzpubliken. Storbandet Fox Pack, sångare och dansare bjöd på en mycket uppskattad föreställning.

På tal om nya konstellationer så gjorde Vargöns Kammarorkester en Frank Sinatrakonsert tillsammans med Vänersborgs Storband och Fox Pack agerade husband vid Vänersborgs Gymnastikförenings stora våruppvisning.

Intresset för dans ökar hela tiden och våren -16 startade vi Speciallinjen Dans. Det är en liten grupp med elever som har god grundteknik och är beredda att satsa lite extra på dansen. Redan efter en månads repeterande medverkade de i en föreställning på musikskolan. Det bådar gott inför kommande samproduktioner.

I mars gjorde Musikskolans personal ett besök på asylboendet på Restad gård. Det fick bli startskottet till vårt arbete med insatser som främjar integrationen. ”Lär dig språket alla förstår” var en devis som Musikskolan använde flitigt på 90-talet. Idag är den mer aktuell än någonsin.

Jag vill tacka min kreativa och lojala personal för allt härligt de åstadkommit under året och kan inte låta bli att bli lite nyfiken på vad vi kommer att kunna blicka tillbaka på om ett år.

Trevlig sommar!
önskar Gunilla Wretemark, Musikskolechef

KONTAKT

Vänersborgs kommun
462 85 Vänersborg

Besöksadress:
Sundsgatan 29

Telefon växel:
0521-72 10 00

E-post myndigheten:
kommun@vanersborg.se