Hoppa till innehåll

Publicerad 2018-05-16

Agnes Patriksson - Solistprisvinnare 2018

7 år gammal började Agnes Patriksson spela fiol på Musikskolan i Vänersborg. Intresset för musik väcktes tidigt då både mamma och storebror spelade fiol och cello hemma.

På musikskolan fick Agnes börja spela för fiolläraren Kairi Söderlund samt i nybörjarorkestern Minidraget. Med tiden fick hon möjligheten att spela i flera andra ensembler och för läraren Lena Karlsson.

”Under mitt första orkesterrep började jag nästan gråta. Men efter det har min musikaliska resa bara gått bättre och 11 år senare fick jag äran att vinna Solistpriset 2018. Det känns jätteroligt!”

Under sina år i musikverksamheten har hon lärt känna många vänner och fått uppleva godhjärtad gemenskap i både orkestrar och i musikskolans föräldraförening. I nuläget spelar Agnes i Vargöns Symfoniorkester, Vargöns Kammarorkester, VÄGUS (Västra Götalands Ungdomssymfoniker) samt Svänggänget. Hon går andra året på gymnasiet där hon läser spetsutbildningen MUV (Musikerutbildning Vänersborg) och spelar för violinpedagogen Kristoffer Dolatko.

”Tack vare musikskolan i Vänersborg har jag lärt mig att kunna arbeta individuellt och tillsammans med andra för att skapa något vackert. Musiken har berikat mig med förmågan att uttrycka mig på många olika sätt och strävan att vilja utvecklas. Men framförallt har musiken gett mig många skratt och minnen som jag sent vill glömma.”

Agnes Patriksson - Musikskolans Solistprisvinnare 2018. Foto:Olle Gustafsson