Hoppa till innehåll

Vanligaste frågorna till Kretslopp & Vatten

Vad beror min stora faktura på?

Har du nyligen lämnat in en mätaravläsning, så kommer all överförbrukning att debiteras på efterföljande faktura.

Har jag betalt min faktura?

För att få information om du har betalt din fatura eller inte, så kontakta Kretslopp & Vatten per telefon eller e-post. Kontaktinformationen finner du längst ner på sidan.

Jag skall flytta, vad ska jag tänka på?

En flyttanmälan skall skickas in till Kretslopp & Vatten. Det går att göra på flera sätt. Enklast är att använda vår e-tjänst flyttanmälanöppnas i nytt fönster. Du behöver information om de nya ägarna samt läsa av vattenmätaren i samband med flytten.

När har jag sophämtning?

Skaffa vår app KretsloppochVatten! I den får du pushnotiser när det är dags att ställa fram ditt sopkärl. Annars finner du även informationen här på Kretslopp & Vattens första sida.

Hur gör jag för att få glesare intervall i soptömningen alternativt uppehåll i soptömningen?

För att få uppehåll i sin soptömning måste man skicka in en ansökan via e-tjänst eller blankettöppnas i nytt fönster. Önskar man få glesare tömningsintervall så skall man skicka in en blankett till Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen.

När behöver jag läsa av min vattenmätare?

Vattenmätaren skall läsas av minst en gång per år. Under april månad skickar Kretslopp & Vatten ut avläsningkort. Mätaravläsningen kan registreras på flera olika sätt, bland annat via vår e-tjänst.

Sedan skall mätaravläsning alltid anmälas i samband med att ägarbyte anmäls till Kretslopp & Vatten.

När byggs kommunalt VA ut i mitt område?

Den gällande utbyggnadsplanen för kommunalt VA hittar du i Blåplan del 2öppnas i nytt fönster

Jag har avloppsstopp.

Är det stopp i alla avlopp i hela huset? Om inte, så är felet inne i huset och ditt eget ansvar. Annars kontakta VA-driften via uppgifterna nedan.
Kontakta Kretslopp & Vatten under normal arbetstid via kommunens växel 0521 - 72 10 00,
På kvällar och helger kontakta kommunens larmcentral 031 - 703 16 15

Vilka öppettider har Återvinningscentralen?

I vår app finner du alltid information om Återvinningscentralens öppettider samt här på vår hemsidaöppnas i nytt fönster

Varför fick jag min faktura i Kivra?

Har du anslutit dig till Kivra kommer din faktura automatiskt dit. 
Vill du inte ha din faktura i Kivra, så måste du gå in i Kivras inställningar och välja bort Vänersborgs kommun som avsändare. Tänk på att om du väljer bort kommunen gäller detta alla tjänster kommunen tillhandahåller.

Hur ansluter jag till autogiro?

Du kan enkelt anmäla dig till autogiro med kommunens e-tjänstöppnas i nytt fönster eller att skicka in en blankett. 

Hur beställer jag trädgårdstunna?

Ta kontakt med Kretslopp & Vattens administration så ordnar vi detta! Kontaktuppgifter hittar du längst ner på denna sida.

Varför ser vattnet missfärgat ut?

Det kan bero på flera olika saker varför vattnet ibland blir missfärgat. Vanligaste orsakerna är att det uppstått turbulens i ledningarna, till exempel på grund av att Räddningstjänsten behövt släcka en brand eller för att Kretslopp & Vatten fått stänga av vattnet på en del av ledningsnätet på grund av en akut vattenläcka eller VA-underhåll.
Här kan du kan läsa mer om kommunens dricksvattenöppnas i nytt fönster

Vilken hårdhetsgrad har vattnet i Vänersborgs kommun?

Vattnet som levereras till abonnenter i Vänersborg är mycket mjukt, 1,4 ˚dh, och i Vargön är det mycket mjukt till mjukt, 1,4-6 ˚dh. I Frändefors och Brålanda är vattnet mycket mjukt till mjukt, 1,5-4 ˚dh.
Här kan du läsa mer om kommunens dricksvattenöppnas i nytt fönster.

KONTAKT

Vattentjänster

Lee Wiman, enhetschef
Telefon: 0521 - 72 24 73

E-post: va-verket@vanersborg.se

Renhållningstjänster

Alexandra Lundgren, ekonomisekreterare,
Telefon: 0521 - 72 12 54

E-post: renhallning@vanersborg.se