Hoppa till innehåll

Försäljning av tobak

Ny tobakslag från 1 juli 2019

Det krävs tillstånd för att sälja tobak

Från och med 1 juli 2019 måste de som vill sälja tobak ansöka om tillstånd hos kommunen. Du som redan har anmält tobaksförsäljning får fortsätta din försäljning, men måste senast den 31 oktober 2019 ansöka om tillstånd. Ansökningsblankett samt anvisning till ansökan hittar du under rubriken "Mer information".

När du ansöker ska du även lämna in ett egenkontrollprogram. Kommunen tar ut en avgift för tillståndsansökan. Ansökningsavgiften är 7 296 kr.

Kommunens behandling av ansökan

Kommunen kommer att granska om den som söker tillstånd är lämplig. Då granskas bland annat ekonomisk skötsamhet och eventuell tidigare brottslighet. Kommunen kan hämta information från andra myndigheter som exempelvis Polisen, Skatteverket och Kronofogden. Du som före den 1 juli 2019 har anmält att du säljer tobak får fortsätta att sälja tobak tills dess att kommunen har beslutat om du får tillstånd eller inte.

Kravet på tillstånd gäller endast tobak. För att sälja e-cigaretter och påfyllningsbehållare räcker det fortfarande med att göra en anmälan till kommunen. Du som redan har anmält att du säljer e-cigaretter och påfyllningsbehållare behöver inte göra en ny anmälan.

Rökfria utemiljöer

I och med den nya lagen är det även förbjudet att röka utanför entréer till rökfria lokaler. Du har ansvar för att det inte röks tobak, e-cigaretter eller liknande produkter utanför din butik.

KONTAKT

Miljö och hälsa

Telefon expedition:
0521-72 12 72

E-post:
miljo@vanersborg.se

Postadress:
Miljö- och byggnadsförvaltningen

Vänersborgs kommun
462 85 Vänersborg

Besöksadress:
Hamngatan 3

KONTAKT