Ärendet kommer till oss. Ett ärende kan vara en skrivelse från en myndighet, ett företag, en privatperson, en tjänsteman eller från ett utskott eller en nämnd inom kommunen.
Ärendet stämplas med ankomstdatum och registreras med ett diarienummer. Diarienumret används för att hålla reda på ärendet och för att underlätta sökning.
Beredning innebär att ett underlag för beslut tas fram. En tjänsteman inom den egna nämnden eller styrelsen lämnar ett yttrande i ärendet.
Nämnden, kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige sammanträder och fattar beslut i ärendet.
Ett sammanträdesprotokoll skrivs och justeras.
Beslutet expedieras till berörda förvaltningar som genomför beslutet. Ärendet avslutas och arkiveras.
Här kan du se ett exempel på ett ärendes gång genom de olika instanserna. Klicka på bilden för att se en större version.
Vänersborgs kommun
462 85 Vänersborg
Besöksadress:
Sundsgatan 29
Telefon växel:
0521-72 10 00
E-post myndigheten:
kommun@vanersborg.se