Gå till innehåll

Verktygsfält

Torpaskolan har haft besök från Italien och Lettland

Skolelever från Italien och Lettland på besök i Vänersborg

I april 2022 var skolelever från Italien och Lettland på besök i Vänersborg. Besöket ingår i Erasmus-projektet IMTI som Torpaskolan startade under 2021. Bland annat har eleverna provat parasport för första gången.

Elever från Vänersborg Italien och Lettland fick för första gången prova på Paralympicsgrenen goalball.

Provade på parasport

I Idrottshuset var det i torsdags fullt bollfokus i en av salarna. 18 elever från Vänersborg, Cervia i Italien och Duagavpils i Lettland fick för första gången prova på Paralympics-grenarna goalball och rullstolsbasket. Skratten i salen skvallrade om att hörseln än en gång har tagit fel på var bollen tog vägen. I goalball spelar man nämligen boll med förbundna ögon och får lita helt på sin hörsel för att höra den inbyggda bjällran i bollen. Eleverna från Italien och Lettland var på besök i Vänersborg genom projektet IMTI (Increased Movement Towards Inclusion), ett projekt som Torpaskolan initierade under 2021.

- IMTI är ett småskaligt Erasmusprojekt som fokuserar på inkludering och att skolelever ska få bättre hälsa, ökat välmående och bättre studieresultat, säger Therese Sköld, lärare på Torpaskolan och huvudansvarig för projektet. De flesta av ungdomarna bor i socioekonomiskt svaga områden, där träning och stöttning till träning kanske inte finns i hemmet. På det här sättet hoppas vi kunna öka viljan till fysisk aktivitet. Målet är att de ska hitta en aktivitet som de fastnar för och fortsätter med efter projektets slut.

Fullt program under veckan

Eleverna anlände till Vänersborg under måndagskvällen och det var fullt program under veckan.

- Vi har haft olika samarbetsövningar och gjort guidade turer i idrottshallar och på skolor, men också på stan, fortsätter Therese. Vi besökte kommunhuset och fick en presentation om hur kommunen fungerar. I onsdags var vi på Hunneberg och besökte Kungajaktsmuseet. Där grillade vi korv och fick se olika djurspår. Alla aktiviteter som vi har gjort har varit kopplade till läroplanen, men vi har också haft pizzakväll med film för den sociala samvaron.

Ungdomarna är i åldern 15–17 år och kommer nu följas åt tills projektet tar slut i augusti 2023. I september åker alla till Italien och nästa år går turen till Lettland. Baiba Jēgere är lärare på den lettiska skolan:

- Jag blev erbjuden att delta som koordinator och har planerat de här resorna tillsammans med det svenska teamet. Vi har fått mycket kvalitetstid den här veckan och har varit mer utomhus än vad vi brukar. Det här är första gången som några av mina elever är utomlands och möter ungdomar från andra kulturer. De får komma utanför sin trygghetszon lite och prata engelska, som flera av dem var lite rädda för innan. Vi jämför språkkunskaper mellan länderna och lär varandra ord och meningar från de olika språken.

- Det har varit en spännande och lärorik upplevelse att få se hur den svenska skolan är uppbyggd jämfört med den lettiska. Jag noterade bland annat att vi arbetar med musikundervisningen på ett helt annat sätt. I Lettland fokuserar vi mycket på klassisk musik, medan man i Vänersborg får producera egen musik på ett kreativt sätt. Det tar jag med mig! avslutar Baiba.

Elever från Vänersborg, Italien och Lettland fick för första gången prova på Paralympicsgrenen rullstolsbasket.

Sidinformation

Senast uppdaterad: