Designbibliotek och grafisk profil

Vänersborgs kommun har tillsammans med invånare, företag och föreningar tagit fram en ny varumärkesplattform med tillhörande grafisk profil. Den finner du här i designbiblioteket.

Här kan du som företagare eller förening hämta mallar, logotyper och grafisk manual för att kunna använda platsvarumärket i dina bilder, presentationer, på bilar eller på annat sätt.

Företag och föreningar kommer också att kunna låna material som till exempel beachflaggor och rollup eller visa någon av de filmer som tagits fram på sin hemsida eller i sociala medier.

Designbiblioteket utökas efter hand. Om du saknar något är du välkommen att kontakta kommunikatören, se länk till kontaktinfo nederst på sidan.

Kommunens logotyp med kommunvapnet behåller vapenskölden men byter till det nya teckensnittet.

Ett platsvarumärke är summan av upplevelser, känslor, associationer och värden som är knutna till en plats. Vi som bor och verkar här är, äger, fyller och formar vårt varumärke tillsammans. Allt vi gör - hur vi hanterar, agerar och kommunierar - bidrar till att bygga och förmedla platsvarumärket Vänersborg. En viktig och synlig del av varumärket är den grafiska identiteten.

I den här manualen finns möjligheter och riktlinjer för hur vi visuellt ska uttrycka Vänersborgsområdet som plats, så att vi alltid uppfattas på samma sätt av alla som möter vårt platsvarumärke - i alla sammanhang. Om vi håller oss till riktlinjerna finns inga gränser för hur starkt, tydligt och attraktivt vårt eget platsvarumärke kan bli. Vi gör det tillsammans.

En viktig och synlig del av varumärket är den grafiska profil som spelar stor roll för hur vi uppfattas av omgivningen. Det ska vara lätt att känna igen organisationen och visa vad organisationen står för. En enhetlig grafisk profil förmedlar och stärker budskap och de värden som förmedlas. En tydlig avsändare skapar trygghet och inger förtroende för samhällsinformation.

Bilder och filmer

Vi har tagit fram ett antal filmer som inspiration och information om hur man kan och får använda varumärkesplattformen.

Kommunens logotyp finns i fyra versioner. Vapenskölden är oförändrad men teckensnittet ändras till det som gäller i varumärkesplattformen.

RGB för webb och dokument (PNG):

CMYK för tryck (EPS):

Mallar

Inom kort lägger vi till mallar för exempelvis affischer, rollups, beachflaggor, annonser med mera här i designbiblioteket.

Platsvarumärket visualiseras med hjälp av åtta profilfärger. Procentsatser av profilfärgerna kan användas i illustrationer, till infografik, färgade bakgrunder etc. För att säkerställa krav på tillgänglighet i webbproduktion se Webbtillgänglighetsdirektivet.
Tänk på att alltid ha bra kontrast i text mot färgad bakgrund. Det vill säga mörk bottenfärg med vit eller ljus färg i texten eller ljus bottenfärg med svart/mörk text.

Analysverktyg för färgkontrastkontroll på Adobes Colors hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Blå

• PMS 301