Hoppa till innehåll

 

Vem bestämmer i kommunen?

Politiker som har möte i kommunhuset

I kommunfullmäktige i Vänersborg sitter 51 politiker. De kommer från olika partier. De bestämmer bland annat hur mycket skatt vi ska betala.
Vid varje val röstar vi på de olika partierna.
 
Hur många politiker från varje parti
som får vara med i kommunfullmäktige
beror på hur många röster varje parti får.
 
Just nu ser det ut så här i Vänersborgs kommunfullmäktige:

Socialdemokraterna 14 politiker
Moderaterna 9
Sverigedemokraterna 9
Vänsterpartiet 5
Centerpartiet 4
Liberalerna 3
Kristdemokraterna 3
Miljöpartiet 2
Medborgarpartiet 2

I ett stort rum träffas kommunfullmäktige en gång i månaden.
Du är välkommen att komma och lyssna på när politikerna pratar. Det går också att höra dem på radion på frekvens 90,6 Mhz.

KONTAKT

Vänersborgs kommun
462 85 Vänersborg

Besöksadress:
Sundsgatan 29

Telefon växel:
0521-72 10 00

E-post myndigheten:
kommun@vanersborg.se