Hoppa till innehåll

Vad är elektronisk handel?

Vad innefattar egentligen begreppet "elektronisk handel"? Här hittar du en definition.

"Elektronisk handel innebär att köpare och säljare utbyter affärsinformation - som t.ex. order, leveransavisering och faktura - elektroniskt, och att informationen hanteras automatiskt i parternas affärssystem."

Elektronisk handel minskar kostnaderna

Vid elektronisk handel skickar köpare och säljare affärsinformation elektroniskt till varandra istället för att skicka till exempel order och faktura på papper. Det innebär att köparen och säljarens affärssystem kommunicerar direkt med varandra så att mottagaren läser in informationen automatiskt i sitt system.  Det manuella arbetet minskar väsentligt, vilket sparar tid och pengar.  

Det finns många fördelar med att införa elektronisk handel:

  • Lägre kostnader då mängden manuellt arbete reduceras
  • Säkerhet att information är rätt med automatisk matchning
  • Kortare ledtider när tiden för administration minskar
  • Större säkerhet eftersom risken för felskrivningar minskar.
Process för utbyte ab meddelanden