Händer på äldre människor.
Så gör du för att ansöka om äldreomsorg
Du kan kontakta oss på flera sätt. Du kan ringa till kommunens växel, telefon 0521-72 10 00, som hjälper dig att komma i kontakt med rätt biståndshandläggare. Du kan också själv kontakta den biståndshandläggare som ansvarar för ditt område. För dig som hellre vill skicka in en skriftlig ansökan finns både elektronisk ansökan och ansökningsblankett att ladda ner.
För att utreda ditt behov av stöd gör vår biståndshandläggare ett hembesök hos dig. Ni pratar om dina önskemål och behov samt om din livssituation i stort. Om du vistas på sjukhus kan mötet hållas där. Ibland kan biståndshandläggaren behöva information från andra omkring dig. Det kan till exempel vara läkare, fystioterapeut, arbetsterapeut eller en annan person som kan bidra med viktiga uppgifter. Självfallet måste handläggaren ha ditt samtycke för att få be om dessa uppgifter.
Du gör en skriftlig eller muntlig ansökan om det stöd du önskar. Du kan ansöka om vilket stöd du vill, men det är ditt behov som ligger till grund för biståndshandläggarens beslut.
Utifrån det som framkommit i utredningen fattar handläggaren ett beslut om du har rätt till insatsen. Handläggaren utgår ifrån Socialtjänstlagen (SoL). Vid bedömningen ser handläggaren alltid till dina individuella behov. Ett ärende ska handläggas så snart som möjligt från det att ansökan kommit in tills du får ett beslut. Handläggningstiden beror på vilken insats du ansökt om. Du får beslutet hemskickat till dig inom tre veckor från att ansökan har kommit in. Ibland kan det dröja något längre om handläggaren behöver ta hänsyn till vissa uppgifter och intyg. Du kan när som helst göra en ny ansökan om du vill ändra något i den hjälp du får.
Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga. Berätta varför du anser att beslutet ska ändras och vilken förändring du önskar. Skicka gärna med en kopia av beslutsmeddelandet och annat som du anser är viktigt. Behöver du hjälp kan biståndshandläggaren hjälpa dig att fylla i din överklagan.
Vänersborgs kommun
Biståndsenheten
Residensgatan 20
462 30 Vänersborg
För att vi ska kunna pröva ditt ärende måste det ha inkommit till oss inom tre veckor från den dag du fick beslutet. Om socialnämnden väljer att inte ändra beslutet på det sätt du begärt, skickas ärendet vidare till förvaltningsrätten för prövning.
Kontakta biståndshandläggare inom äldreomsorg
Centrum; området kring Skansgatan, Karslundsgatan, Björkholmsgatan, Blåsut
Biståndshandläggare äldreomsorg
Sylvia Hellquist
Tfn: 0521-72 12 65
E-post: sylvia.hellquist@vanersborg.se
Henrik Yngström
Tfn: 0521-72 12 65
E-post: henrik.yngstrom@vanersborg.se
Centrum; området mellan N:a Järnvägsgatan och Kungsgatan, Hagaparken
Biståndshandläggare äldreomsorg
Elvira Olsson
Tfn: 0521-72 10 62
E-post: elvira.olsson@vanersborg.se
Centrum; Nordstan, området mellan Drottninggatan och Skräcklan
Biståndshandläggare äldreomsorg
Cecilia Staf
Tfn: 0521-72 10 62
E-post: cecilia.staf@vanersborg.se
Södra Vänersborg; Fredriksberg, Onsjö, Båberg
Biståndshandläggare äldreomsorg
Erika Johansson
Tfn: 0521-72 12 47
E-post: erika.johansson01@vanersborg.se
Södra Vänersborg; Mariero, Lyckhem
Biståndshandläggare äldreomsorg
Jeanette Skoog
Tfn: 0521-72 12 48
E-post: jeanette.skoog@vanersborg.se
Södra Vänersborg; Mariedal, Torpa, Restadområdet
Födelsesiffra dag 1-15
Biståndshandläggare äldreomsorg
Susanne Johansson
Tfn: 0521-72 16 29
E-post: susanne.johansson@vanersborg.se
Födelsesiffra dag 16-31
Biståndshandläggare äldreomsorg
Per Faxér
Tfn: 0521-72 12 84
E-post: per.faxer@vanersborg.se
Vargön, Vänersnäs, Västra Tunhem
Biståndshandläggare äldreomsorg
Karin Gustafsson
Tfn: 0521-72 16 27
E-post: karin.gustafsson@vanersborg.se
Frändefors
Biståndshandläggare äldreomsorg
Elisabeth Johansson
Tfn: 0521-72 16 49
E-post: elisabeth.johansson@vanersborg.se
Brålanda
Biståndshandläggare äldreomsorg
Laila Bohlin
Tfn: 0521-72 22 34
E-post: laila.bohlin@vanersborg.se
1:e socialsekreterare äldreomsorg
Åsa Johansson
0521-72 21 00
asa.johansson03@vanersborg.se
Elvy Larsson
0521-72 21 20
elvy.larsson@vanersborg.se
Ansökningsblanketter, inkomstförfrågan
Ansökningsblanketter och inkomstförfrågan finns både som e-tjänst och möjlighet att skriva ut.
Sida för ansökningsblanketter och inkomstförfrågan Öppnas i nytt fönster.
Boendesamordnare och platskoordinator
Eva-Lena Olausson
Telefon: 0521-72 12 23
E-post: evalena.olausson@vanersborg.se
Susanne Andersson
Telefon: 0521-72 12 26
E-post: susann.andersson@vanersborg.se
Färdtjänst
Färdtjänst är sociala resor, dvs. att kunna genomföra sociala aktiviteter eller ärenden. Resor till vårdcentral och sjukhus kallas för sjukresor och ansöks om inom regionen.
Behöver du färdtjänst kontaktar du kommunens färdtjänsthandläggare.
Biståndsenheten
Vård, stöd och utredning
Residensgatan 20
462 30 Vänersborg
Besök: Endast bokade besök
E-post till biståndsenheten: bistand@vanersborg.se
Kontakt med biståndshandläggare sker via telefon eller e-post
Telefontid
Mån-Fre 08.30-09.30
(övrig tid i mån av möjlighet)
Verksamhetsansvarig
Ewa Peterson
Telefon: 0521-72 21 33
E-post:
ewa.peterson@vanersborg.se
Här kan du lämna synpunkter på våra verksamheter.
Lämna synpunkter här