Du kontaktar oss
Det finns flera sätt att kontakta oss. Du kan ringa till kommunens växel, telefon 0521-72 10 00, som hjälper dig att komma i kontakt med rätt biståndshandläggare LSS/socialpsykiatri. Du kan också själv kontakta den handläggare som ansvarar för den dag i månaden du är född. För dig som hellre vill skicka in en skriftlig ansökan direkt finns både elektronisk ansökningsblankett och ansökningsblankett att att ladda ner.
Vi kontaktar dig och gör en utredning av dina behov
Vi tar kontakt med dig för att utreda ditt behov av insatser enligt LSS. Du får träffa en biståndshandläggare som utreder ditt behov av de insatser du önskar. Handläggaren ser om du tillhör personkretsen och om behovet av stöd inte redan är tillgodosett. Utifrån det som framkommit i utredningen fattar handläggaren ett beslut.
Våra handläggare samlar också in information från andra omkring dig. Självfallet måste handläggaren ha ditt samtycke för att få be om dessa uppgifter.
Vi fattar ett beslut
Handläggaren beslutar om du har rätt till den insats du ansökt om. Ett ärende ska handläggas så snart som möjligt från det att ansökan kommit in tills du får ett beslut. Du får beslutet hemskickat till dig. Du kan när som helst göra en ny ansökan om du vill ändra något i den hjälp du får.
Om du inte är nöjd med beslutet
Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga. Berätta varför du anser att beslutet ska ändras och vilken förändring du önskar. Skicka gärna med en kopia av beslutsmeddelandet och annat som du anser är viktigt. Behöver du hjälp så kan biståndshandläggare hjälpa till att fylla i överklagan.
Skriv under överklagan och skicka den till:
Vänersborgs kommun
Biståndsenheten
Södergatan 16 A
462 85 Vänersborg
För att vi ska kunna pröva ditt ärende måste det ha inkommit till oss inom tre veckor från den dag du fick beslutet. Om socialnämnden väljer att inte ändra beslutet på det sätt du begärt, skickas ärendet vidare till förvaltningsrätten för prövning.