Du kontaktar oss
Du kan kontakta oss på flera sätt. Du kan ringa till kommunens växel, telefon 0521-72 10 00, som hjälper dig att komma i kontakt med rätt biståndshandläggare LSS/socialpsykiatri. Du kan själv kontakta den handläggare som ansvarar för den dag i månaden du är född. För dig som hellre vill skicka in en skriftlig ansökan direkt finns det både en elektronisk ansökningsblankett och ansökningsblankett att skriva ut.
Vi kontaktar dig för att utreda dina behov
Handläggaren tar kontakt med dig och bokar en tid för ett möte. Under mötet kommer handläggaren att ställa frågor till dig utifrån de insatser, hjälp eller stöd som du ansöker om. Handläggaren begär även att få del av intyg där dina diagnoser framkommer och vilka svårigheter dessa medför för dig i det dagliga livet.
Vi fattar ett beslut
Utefter de uppgifter som handläggaren har fått del av fattas ett beslut om du har rätt till det som du ansökt om eller inte. Utredningen och beslutet sänds hem till dig.
Om du beviljats det som du ansökt om kommer du att kontaktas av den enheten som verkställer ditt beslut och utför den insats, hjälp eller stöd som du har rätt till.
Om du fått ett avslag på din ansökan, helt eller delvis, har du rätt att överklaga detta. Det kommer att finnas med en ansvisning i ditt beslut om hur du gör för att överklaga beslutet. Om du vill ha hjläp med att överklaga kontaktar du din handläggare med det snaraste.
Överklagan skickas till:
Vänersborgs kommun
Biståndsenheten
Residensgatan 20
462 30 Vänersborg
För att vi ska kunna pröva ditt ärende måste det ha inkommit till oss inom tre veckor från den dag du fick beslutet. Om socialnämnden väljer att inte ändra beslutet på det sätt du begärt, skickas ärendet vidare till Förvaltningsrätten för prövning.