Hoppa till innehåll

Skuldrådgivning

När pengarna ändå inte räcker till —
Vad gör jag?

  • Betala löpande räkningar såsom hyra, huslån, barnomsorg, el, telefon, TV-licens och försäkringar.
  • Utnyttja inte mer av de krediter du redan har
  • Kontakta dina fordringsägare snarast möjligt. Be att få anstånd eller delbetala. Gå inte med på mer än du kan klara av. Håll de nya uppgörelserna!
  • Försök att få ett saneringslån. Om du har skulder med höga räntor t ex. kontokortskulder, gå till din bank och försök få ett banklån med lägre ränta. OBS! Om  kreditbedömning innebär att banken föreslår borgenslån, tänk på att borgensmännen blir betalningsskyldiga om du inte kan betala.
  • Inkasso. Om kravet gått vidare till inkassobyrå, kontakta den snarast! Ärendet kan annars hamna hos kronofogdemyndigheten eller tingsrätten. Detta medför kostnader för dröjsmål och indrivning. Om en skuld hamnar hos kronofogdemyndigheten är det oftast omöjligt att under någon längre tid betala andra ej förfallna lån eller skulder.
  • Börja spara alla uppgifter om dina skulder.

Läs mer om skuldsanering

KONTAKT

Budget- och skuldrådgivare

Telefon
0521-722460,
0521-722477

Växel: 0521-72 10 00

E-post: konsument@vanersborg.se

Obs! Besök måste tidsbokas

Besöksadress:
Östra Vägen 1             (Trenova Center)

Postadress:
Vänersborgs kommun
462 85 Vänersborg