Hoppa till innehåll

Publicerad 2018-09-05

Möbelföretag får böta fyra miljoner för påhittade priser

Trademax har använt påhittade priser och påhittade utförsäljningar av möbler på nätet. Nu döms företaget att betala fyra miljoner kronor i marknadsstörningsavgift av Patent- och marknadsdomstolen.

 

Konsumentombudsmannen, KO, stämde företaget TM Helsingborg AB, Trademax, förra året sedan myndigheten uppmärksammat företagets marknadsföring. KO ansåg bland annat att möblerna på nätet såldes med påhittade rekommenderade priser för att företagets priser skulle se extra förmånliga ut. Bolagets utförsäljningar föreföll också vara bluff.

Nu kommer domstolens beslut, och den ger KO rätt på alla punkter. Domstolen förbjuder Trademax att använda sig av ett ”rekommenderat pris” som inte används av branschen eller andra återförsäljare.

– Domstolen ser allvarligt på företagets metoder, och det anser vi är väldigt viktigt. Många konsumenter riskerar att luras av den här sortens marknadsföring där priserna ser mycket förmånligare ut än de i själva verket är, säger Kristofer Johannesson, processråd vid Konsumentombudsmannen.

Han hoppas att domen ska leda till en skärpning i branschen så att konsumenterna kan lita på företagens priser.

Trademax förbjuds även att använda sig av uttryck som ”lagerrensing”, ”allt ska bort” eller liknande om det inte är en försäljning som omfattar hela varulagret eller en klart avgränsad del av lagret, under en begränsad tid och att priserna är väsentligt lägre än företagets ordinarie priser för motsvarande varor.

Dessutom får företaget inte längre låtsas ha en tidsbegränsad rea, till exempel genom att ha en klocka som räknar ner tills erbjudandet upphör – en klocka som startar om vid nästa besök på webbplatsen.

Förutom att företaget ska betala fyra miljoner i marknadsstörningsavgift är samtliga förbudspunkter förknippade med ett vite om en miljon kronor. Skulle företaget fortsätta med sina försäljningsmetoder och bryta mot förbuden kan det tvingas betala ett sammanlagt vite på tre miljoner kronor.

Har du blivit drabbad eller har frågor och funderingar kontakta:

Konsument Vänersborg

Konsumentvägledningen

Mejl: konsument@vanersborg.se

Tel vxl: 0521-72 10 00

 

 

KONTAKT

Vänersborgs kommun
462 85 Vänersborg

Besöksadress:
Södergatan 16 A

Telefon växel:
0521-72 10 00

E-post myndigheten:
kommun@vanersborg.se