Hoppa till innehåll

Publicerad 2021-11-08

Vi är Årets Konsumentkommun

Under jubel räcktes diplom och blommor över av Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter samt Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd & Rön till våra politiker och tjänstepersoner.

I tuff konkurrens tar Vänersborg hem titeln som Årets Konsumentkommun 2021.

För tredje året i rad rankar Sveriges Konsumenter tillsammans med tidningen Råd & Rön landets 290 kommuner utifrån följande fyra kriterier:

  • hur bra de är på att erbjuda konsumentvägledning
  • hur bra de är på att erbjuda budget- och skuldrådgivning
  • hur bra de är på livsmedelskontroll
  • hur lätt det är att få tag på kontanter.

Vänersborg toppar rankingen med 85 poäng, följt av Borlänge och Vimmerby med 84.

- För mig som politiker är det självklart att Vänersborg ska satsa på konsumentvägledning. I kronor och ören är det lönsamt både för våra medborgare och kommunen, samtidigt som vi besparar människor en massa lidande. Att vi rankas som bäst i landet gör mig stolt och visar att vi har slagit in på rätt väg, säger Vänersborgs kommunalråd Benny Augustsson.

Kort väntetid
Lika välvillig inställning har dock inte alla kommuner. Under de tre år som Sveriges Konsumenter har granskat kommunerna har totalt 39 lagt ner sin konsumentvägledning.

För den som behöver hjälp med sin ekonomi är det skrämmande skillnader i väntetid till kommunernas budget- och skuldrådgivning. I Vänersborg är väntetiden en knapp vecka. Bor du i den sämsta kommunen tvingas du vänta i 28 veckor.

Goda råd är gratis
- I dag är det lätt att låna för mycket, men svårt att få hjälp att ta sig ur eländet. Att behöva vänta upp till ett halvår på hjälp med sin ekonomi är orimligt. Och att lägga ned sin konsumentvägledning kanske räddar kommunens budget i år men straffar sig i längden, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

Konsumentkontoret i Vänersborg satsar i stället offensivt och sparar årligen in miljontals kronor åt våra invånare.

- Vi ser att vi verkligen gör skillnad. Vi jobbar också mycket förebyggande och besöker bland annat skolor, näringsliv och mässor. Vi brukar säga att hos oss är goda råd gratis, säger konsumentvägledare Tina Lundström.

Trygg med maten
Livsmedelskontrollens del i denna ranking visar hur stor andel av kommunens livsmedelsanläggningar som kontrollerats under ett år. Att en stor andel av livsmedelsanläggningarna kontrollerats bidrar till en trygghet för invånarna.

- De kan vara trygga med att maten de köper på restaurang är säker ur ett hygienperspektiv och att de får rätt information om maten, exempelvis vilka allergener maten innehåller, säger miljö- och hälsoskyddschef David Tengberg.

KONTAKT

Vänersborgs kommun
462 85 Vänersborg

Besöksadress:
Sundsgatan 29

Telefon växel:
0521-72 10 00

E-post myndigheten:
kommun@vanersborg.se