Hoppa till innehåll

Publicerad 2022-01-26

Denna sida är äldre än sex månader, och innehållet kanske inte längre är aktuellt.

Konkreta tips för minskad elanvändning

Hur kan konsumenter minska sina elkostnader nu när elpriserna är mycket högre än vanligt? Vilka abonnemangsformer är de bästa och hur får abonnenten elprisstödet? Konsumentvägledningen och energirådgivaren i Vänersborg och Trollhättan ger konkreta tips på hur elabonnenter kan minska sin förbrukning.

Den senaste tiden har elpriset ökat markant för konsumenterna och många i Vänersborg och Trollhättan har fått mycket höga elräkningar. Det finns dock sätt att minska sin elförbrukning, för att inte drabbas av en hög elräkning på nytt.

- Se över vad du har för elavtal, skulle jag främst vilja tipsa om, säger Patrik Dokken, energirådgivare i Vänersborg och Trollhättan. Det finns tre sorters elpris: rörligt, fast eller anvisat och det går att använda tjänster på nätet som jämför de olika avtalen. Två tjänster är Elpriskollen.se Länk till annan webbplats. och Elskling.se Länk till annan webbplats., där konsumenten kan jämföra priser, göra sitt elval och läsa igenom avtal innan godkännande. Ett bra sätt att minska sina kostnader.

Duscha kallare än vanligt
Andra bra energisnåla tips är att duscha snabbt och i lite kallare vatten än vad man normalt brukar duscha i.

- Man kan också sänka inomhustemperaturen, undvika att diska för hand, släcka alla lampor på dagtid, tipsar Tina Lundström, konsumentvägledare på Vänersborgs kommun om. Man sparar mycket el på att lufttorka kläderna istället för att torktumla. Har man elbil, kan man ladda den på natten när elpriset är längre. Detsamma gäller för tvättmaskinen. Får man en hög elräkning som man inte kan betala, är det är viktigt att kontakta sitt elbolag och be om en delbetalningsplan.

Elprisstödet kommer automatiskt
De som är berättigade till regeringens elprisstöd, kommer få sitt stöd automatiskt dragen på elräkningen.

- Ersättningen kommer att vara mellan 100 kronor till 2 000 kronor per månad i max tre månader beroende på hur mycket el du har förbrukat, säger Tina Lundström. Exakt när stödet kommer beror på hur fort ditt elbolag kan handlägga stödet.

För mer information, kontakta:

Patrik Dokken, energirådgivare, Trollhättans stad och Vänersborgs kommun, 0520-49 70 43, Patrik.dokken@trollhattan.se

Tina Lundström, konsumentvägledare Vänersborgs kommun, 0521-72 10 99, konsument@vanersborg.se

KONTAKT

Vänersborgs kommun
462 85 Vänersborg

Besöksadress:
Sundsgatan 29

Telefon växel:
0521-72 10 00

E-post myndigheten:
kommun@vanersborg.se