Hoppa till innehåll

Publicerad 2019-05-21

Vårdtagare nöjda med tvätt och inköp i hemtjänsten

Samhalls distriktschef Maria Lindgren, gruppledaren i hemtjänsten Kajsa Mändlo och verksamhetschef Anna Cederlund.

Tre av fyra vårdtagare är nöjda eller mycket nöjda med den inköpshjälp de får av Samhall.

Det visar en enkätundersökning som kommunen har genomfört med 230 vårdtagare. 84 procent svarar dessutom att de upplever att personalen bemöter dem på ett bra sätt.

Efter en upphandling tog Samhall i september förra året över uppdragen att sköta inköp och tvätt för vårdtagare inom hemtjänsten.

- Vi gjorde upphandlingen av flera anledningar. Vi vill uppfattas som en attraktiv arbetsgivare och vill att våra undersköterskor så få möjlighet att jobba mer med vård, det som de är utbildade för. Dels utför Samhall uppdraget billigare än om det hade varit kvar i kommunal regi, säger Anna Cederlund, verksamhetschef inom socialförvaltningen.

Nu har kommunen alltså låtit utvärdera hur våra äldre upplever förändringen genom en enkät.

När det gäller tvätten så är 77 procent nöjda eller mycket nöjda med utförandet. 82 procent svarar att de upplever att personalen bemöter dem på ett bra sätt.

- Det tar alltid tid för en förändring få fullt genomslag, men jag tycker att vi överlag har fått goda betyg i svaren. Nu ska vi sätta oss ihop med Samhall och se om det finns saker som vi kan göra ännu bättre.

Maria Lindgren är distriktschef för Samhall:

- Här ligger Vänersborg i framkant. Flera andra kommuner är på väg att ta efter det här sättet att arbeta.

KONTAKT

Vänersborgs kommun
462 85 Vänersborg

Besöksadress:
Södergatan 16 A

Telefon växel:
0521-72 10 00

E-post myndigheten:
kommun@vanersborg.se