Folkhälsomyndigheten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. bedömer hur vi förhåller oss till coronaviruset.
Vänersborgs kommun följer utvecklingen noggrant.
Information om coronaviruset just nu
Det smittsamma coronaviruset sprids just nu i Sverige.
Coronaviruset orsakar sjukdomen covid-19.
Folkhälsomyndigheten ger dessa råd om smittan:
Du som har symtom på sjukdomen covid-19
och du som är över 70 år bör inte träffa andra människor.
Utrikesdepartementet säger att du inte ska resa utomlands
om det inte är nödvändigt.
Här hittar du information om coronaviruset, smittspridning,
och vad som gäller i samhället när smittan sprids
Många ringer myndigheter och sjukvården för att fråga om råd.
Det kan vara svårt att komma fram
för dem som verkligen behöver hjälp.
Ring därför bara om det är nödvändigt.
Många frågor kan du få hjälp med på olika webbsajter.
Här på krisinformation.se finns länkar
där du kan hitta mer information.
All informationen på dessa länkar är inte lättlästa.
• Folkhälsomyndighetens frågor och svar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
• Information på andra språk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
• Information på teckenspråk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
• Reglerna för coronapandemin just nu (lättläst) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
• Resor till utlandet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
• Barn och föräldrar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Telefonnummer dit du kan ringa för information
Ring SOS Alarms informationsnummer 113 13
om du inte hittar information på internet.
På 113 13 kan du få information
om myndigheternas råd och regler.
Ring sjukvårdsupplysningens nummer 1177
om du behöver råd om dina symptom
och om du känner dig sjuk av covid-19.
Ring inte 1177 om du har andra frågor om coronaviruset
eller om myndigheternas råd och regler om coronaviruset.
Råd för att minska smittspridningen
Det är viktigt att vi alla hjälps åt med att minska smittspridningen.
Stanna hemma om du har symtom som snuva, hosta
eller feber även om du knappast känner dig sjuk.
Vänta minst två dygn efter att du känner dig frisk
innan du går tillbaka till jobbet eller skolan.
Besök inte i onödan personer på äldreboenden eller sjukhus.
Besök inte på personer äldreboenden eller sjukhus
om du känner dig sjuk.
Besök helst inte äldre släktingar och vänner.
Gör inte onödiga resor.
Fundera på om du måste resa bort på helgen.
Speciellt viktigt är det att inte resa till storstäder,
fjäll-anläggningar eller andra platser
där människor samlas på semester.
Tvätta händerna ofta med varmt vatten och tvål.
I länken hittar du fler råd om hygien.
Länk: Så skyddar du dig själv och andra Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vanliga symtom på sjukdomen covid-19
• hosta
• feber
• svårt att andas
• snuva
• ont i halsen
• ont i huvudet
• ont muskler och leder
• illamående
De flesta som blir smittade med coronaviruset
får lätta symtom och blir bara lite sjuka.
Vissa människor får mycket svårt att andas
och får lunginflammation och måste vårdas på sjukhus.
Efter att du haft sjukdomen blir du helt frisk igen.
Tillhör du någon riskgrupp?
En del personer drabbas värre och får svårare symtom
om de smittas av coronaviruset och får sjukdomen covid-19.
Personer över 70 år är den största riskgruppen
och kan få allvarliga symtom av coronaviruset.
Också personer med sjukdomar som högt blodtryck,
lungsjukdom, hjärt- och kärlsjukdom eller diabetes
brukar bli svårare sjuka av coronaviruset.
Den allra största riskgruppen är personer
som redan har flera andra sjukdomar.
På folkhälsomyndigheten.se kan du läsa mer om riskgrupper
Informationen är inte lättläst.
Länk: information om riskgrupper Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vad gäller för dig som är över 70 år?
Är du över 70 år ska du träffa så lite andra människor som möjligt.
Försök att inte ha nära kontakt med andra.
Gå helst inte till platser med många människor,
till exempel affärer och åk inte buss, tåg och spårvagn.
Be om hjälp med att handla mat och andra ärenden.
Behöver du hjälp med att hämta ut medicin på recept på apoteket?
I länken kan du läsa hur du då ska göra.
Länk: hämta ut medicin åt andra Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Har du någon sjukdom som gör att du är i en riskgrupp?
Om du har någon sjukdom som gör att du kan drabbas
allvarligare av coronaviruset ska du prata med din läkare.
Du behöver råd om din behandling och vad du kan göra
för att minska risken att bli sjuk av covid-19.
Tänk på att vaccination mot bakterien pneumokocker
eller mot influensa inte skyddar dig mot covid-19.
Är du gravid?
Just nu vet sjukvården inte så mycket om hur coronaviruset
och sjukdomen covid-19 påverkar dig om du är gravid.
Folkhälsomyndighetens råd är att du som är gravid
ska vara lika försiktig som vid alla smittsamma sjukdomar.
Behöver jag prov för att se om jag har covid-19?
Nästan alla som blir smittade av coronaviruset och får covid-19
blir bara lätt sjuka och blir friska utan att behöva
besöka vårdcentral eller sjukhus.
Därför behöver sjukvården inte ta prover
på alla som har hosta, feber, ont i halsen
eller andra symtom. som kan vara covid-19
Dessa symtom kan också vara förkylning eller en annan infektion.
Folkhälsomyndigheten ger rådet att ta prov för covid-19
på dem som blivit akut sjuka med feber
och har svårt att andas och måste vårdas på sjukhus.
Man bör också ta prov på personal på sjukhus
och i äldreomsorgen som har symtom som kan vara covid-19.
Länk: Lämna prov för covid-19 (lättläst) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Självtest för covid-19
Du kan göra ett antigentest (kallas även för självtest eller snabbtest) för att se om dina symtom kan vara covid-19, om du kan vårda dig själv eller om du behöver besöka sjukvården. Självtester finns att köpa på apotek.
Länk: Självtest för covid-19 (lättläst) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Känner du dig orolig?
Just nu är många människor oroliga över coronaviruset.
Här finns webbplatser där du kan få råd och stöd.
Röda korset ger råd om vad du själv kan göra
när du blir rädd och orolig.
Länk till röda korset Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Rädda barnen ger råd om hur barn och föräldrar
kan bli mindre oroliga.
Länk till rädda barnen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Svenska kyrkan har präster som du kan chatta med på kvällarna
eller skriva mejl till när som helst.
Länk till chatt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Länk till att skriva e-post Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Vänersborgs kommun
462 85 Vänersborg
Besöksadress:
Sundsgatan 29
Telefon växel:
0521-72 10 00
E-post myndigheten:
kommun@vanersborg.se