Hoppa till innehåll
Ung i Vänersborg

Publicerad 2018-01-09

Har du svårt att sova?

Tips för dig som har svårt att sova, eller som bara vill få bättre sömn.

Enstaka sömnproblem

Alla ligger ibland vakna och bara skruvar sig i sängen. Det är lätt att stressa upp sig över att klockan redan blivit 02.17 och känna pressen över att jag måste somna nu!

Tänk på följande:

  • Acceptera att du kanske inte får tillräckligt med sömn i natt. Att stressa nu vore inte hjälpsamt.
  • Ha en penna och papper på nattygsbordet. Snurrar många tankar samtidigt är det ofta bra bearbetning att skriva ner dem. Du får på såvis kontroll över dem och det kan vara ett sätt att lugna ner sig.
  • Ha tankarna på något som är lagom engagerande och inget annat. Exempelvis kan du tänka på tråkiga saker du ska göra imorgon som din morgonrutin eller liknande. Då kan du hålla dig borta från ångestrelaterade saker. Avkoppling leder till att det blir lättare för dig att somna.
  • Vid stress kan du försöka göra avslappningsövningar. Se exempel på övningarlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Återkommande sömnproblem

Det händer ofta att jag ligger vaken utan att kunna somna. Hjälp?!

  • Träna inte alltför nära tiden du ska sova. Det triggar igång stresshormoner som håller dig vaken.
  • Se till att det är så mörkt som möjligt där du sova.
  • Försök att ha det så tyst som möjligt.
  • Distrahera dig inte med elektroniska apparater. Favoritserien kan vänta till imorgon.
  • Sov i en sval miljö. 17-19 grader brukar vara optimalt.

Jag har provat allt – Ingenting funkar!

De flesta tonåringar som sover oroligt i perioder brukar inte behöva vård. Men om du har sovit dåligt under en längre period, eller har mycket besvärliga sömnproblem, kan du exempelvis kontakta:

Förebyggande tips

Du kanske inte har så stora problem med sömn, men vill se till att få riktigt bra sömn?

  • Genom att vara ute i dagsljus på dagen och ha det mörkt på kvällen och natten hjälper vi kroppen att skilja på dag och natt. Det hjälper oss att vara pigga på dagen och trötta på kvällen och natten. Dämpa gärna belysningen lite någon timme före läggdags.
  • Försök att begränsa din tid framför tv:n, datorn eller surfplattan en timme före läggdags om du brukar ha svårt att somna. Det blå ljuset från bildskärmar gör att vi människor inte känner av kroppens naturliga trötthet lika lätt. Därför luras vi att vara vakna längre än vad som är hälsosamt.
  • Planera någon typ av fysisk aktivitet (helst utomhus) varje dag. Du får både mer ork och sover bättre om kroppen varit aktiv på dagen.

Källor: 1177 vårdguiden och sömnupplysningen.se

Text: Boris

KONTAKT

Vänersborgs kommun
462 85 Vänersborg

Besöksadress:
Södergatan 16 A

Telefon växel:
0521-72 10 00

E-post myndigheten:
kommun@vanersborg.se

Facebook

INSTAGRAM