Glastronen

• Titel: Glastronen
  • Författare: Sarah J Maas
  • Publicering: 2016

När magi försvinner från världen och kungen regerar över landet, är Celaena, en lönnmördare, förd till slottet. Hon kommer inte dit för att döda någon, utan för att vinna sin frihet från dödslägret hon har placerats i för sin kriminalitet. Om hon lyckas besegra 23 kriminella i en tävling, blir hon friad från slaveri av kungen för att jobba som hans förkämpe.

I en värld där hon blir manipulerad av kronprinsen, och får reda på att ondska gömmer sig djupt inne i slottet, får hennes liv en mycket mer betydande roll än vad hon har kunnat ana. Hennes motståndare blir brutalt mördade en efter en, och hennes väg till frihet blir ett hopp om överlevnad. Fast hon är säker på en sak - att ta reda på vad som förgör, innan det förstör hela hennes värld.

Utifrån handlingen kan man döma att Glastronen av Sarah J. Maas är en fantasybok. Dock är kriminalitet inte det enda som huvudkaraktären Celaena tar del av. I boken finns även en underton av kärlek som förekommer i berättelsen. Dessutom får man reda på att det finns mycket mer i Celaenas karaktär än klingor, dolkar och andra vapen. Romanen anspelar alltså mycket på tvetydighet. Går det att kategorisera människor som onda eller goda? Eller finns det mycket mer än så? Vad har kriminella för skäl att vara så som de är? Detta och mycket mer är frågor som blir besvarade.

Originalcitatet: ”You could rattle the stars. You could do anything if only you dared”, visar att allting är möjligt. Det är en av de saker som denna bok har att göra med.

Någonting som jag dock hade problem med i boken var huvudkaraktären. Jag fick inte insikt i lönnmördaraspekten i det hela. Celaena verkade inte alls vara typen som gömmer sig i mörkret och väntar på att slå till. Hon var alltid ute efter uppmärksamhet, vilket inte alls kändes rimligt. Lönnmördare är vanligtvis människor som är bra på att inte synas. Denna aspekt sågs inte alls enligt mig. Dock är detta inte något som drog ner mina tankar av boken. Det var bara något som jag störde mig lite på.

Sarah J. Maas är en fantastisk författare. Hon skriver inte sida efter sida med poesi. Hon lägger in poetiska inslag. Detta är enligt mig det bästa. Att ha tio sidors långa inre monologer är orimligt och därför gillade jag hennes skrivsätt. Dessutom var världen som hon byggde upp otroligt fantastisk. Jag gick ibland från att läsa ord på en sida till att fullkomligt se scenerna framför mig!

Betyg

Jag ger denna bok 5/5 stjärnor på grund av den intressanta handlingen, skrivsättet, uppbyggandet av världen och såklart den personliga njutningen!

Text: Boris