Livets outgrundliga mysterier

• Titel: Livets outgrundliga mysterier
  • Författare: Benjamin Alire Sáenz
  • Publicering: 2015

Angel Aristotle Mendoza (eller Ari, som han föredrar att kallas) är en femtonårig kille sommaren 1987 i El Paso, med en storebror i fängelse och en pappa som aldrig pratar, speciellt inte om sina upplevelser i kriget. Ari är uttråkad och olycklig, tills han möter Dante vid den lokala poolen, som erbjuder sig att lära honom simma. Dante tecknar, läser poesi, gråter över döda fåglar, kysser killar hellre än tjejer, förklarar krig mot skor och vågar prata om känslor. Dante öppnar en helt ny värld för Ari där man inte behöver vara rädd för vad man verkligen känner.

Det är lätt att säga att kärlek är ett huvudtema i boken, men jag tror snarare att familj, vänskap och jakten på att finna sig själv och växa upp är tydligare och kanske till och med viktigare i den här boken.

Eftersom boken utspelar sig under ungefär två år, så har karaktärerna gott om tid på sig att utvecklas, vilket de ständigt gör. Speciellt Ari och Dante som börjar ”växa upp”, något jag tycker syns väldigt tydligt i den här delen:

- Vi kan leka den där leken, sa jag. Den som du hittade på för att banka skiten ur dina gympaskor.

- Den var kul, eller hur?

- Sättet han sa det på. Som om han viste att vi aldrig skulle leka det igen. Vi var för gamla nu. Vi hade förlorat något och det visste vi båda två.

Men jag tycker även att Aris föräldrar utvecklas. I början av boken vågar de inte prata om viktiga saker, till exempel storebrodern, medan de i slutet av boken har haft flera viktiga konversationer med sin son.

Jag tycker att författarens stil och språk är väldigt bra. Det är inte för svårt eller komplicerat, men ger ändå en väldigt bra bild av händelserna och karaktärerna. Speciellt tycker jag om de delar i boken som, skulle man kanske kunna säga, ”delar upp” boken. Till exempel:

”SPARVAR SOM FALLER FRÅN HIMLEN
När jag var liten så brukade jag vakna och tro att världen höll på att gå under.”

Ofta tror jag att tonåringar tänker att deras föräldrar inte förstår dem och många föräldrar säger kanske: ”Jag har också varit tonåring en gång i tiden” (i alla fall på film). Men jag tror att de (föräldrarna) kanske har glömt hur det är att vara en tonåring. I Perks of Being a Wallflower av Stephen Chbosky står det till exempel ”And there are people who forget what it’s like to be sixteen when they turn seventeen”, vilket betyder ungefär ”Och det finns människor som glömmer hur det är att vara sexton när de fyller sjutton", vilket jag tror kan vara väldigt sant. Men ändå finns det alla dessa tonårsboks-författare som lyckas skriva böcker med karaktärer som tonåringar kan identifiera och känna igen sig i. Så känner jag att det även är med den här boken. Och då är den här boken ändå skriven av en man som var 58 år gammal när den först publicerades i USA. Av en som inte varit tonåring på nästan 40 år.

Jag ger den här boken fem av fem stjärnor eftersom den var väldigt bra skriven. Den drar till sig läsaren så att man inte vill lägga ifrån sig den. I boken finns mänskliga, välskrivna karaktärer som ständigt utvecklas och med relationer dem emellan som utvecklas. Sedan har boken även HBTQ-karaktärer, vilket gör mig glad eftersom jag hoppas på fler representationer av olika sorters karaktärer i böcker, TV och film.

Betyg: 5 av 5

Av: Alma Lilja

KONTAKT