Klagomål på utbildningen
Enligt skollagen är kommunen skyldig att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Kommunen är även skyldig att ha skriftliga rutiner för hur klagomål hanteras. Om det framkommer att det finns brister i verksamheten ska det åtgärdas.
Om du har ett klagomål du vill framföra gör du så här:
Kontakta i första hand skolan
Kontakta mentor, lärare eller annan personal vid berörd skola eller förskola. I menyträdet till vänster hittar du alla Vänersborgs kommuns förskolor, skolor och övrig verksamhet, samt adresser, telefonnummer och övriga kontaktuppgifter till dem.
Kontakta rektor i andra hand
Om personalen inte kan lösa ditt klagomål, eller om du fortfarande inte är nöjd, kontaktar du rektor på skolan eller förskolan.
Kontakta barn- och utbildningsnämnden i tredje hand
Om ditt klagomål inte blivit löst på enheten kontaktar du barn- och utbildningsförvaltningen centralt.
Klagomålen blir allmän handling
Tänk på att ditt ärende blir en allmän handling och diarieförs när du skickar den till nämnden. Det gäller både skriftliga klagomål och klagomål insända via e-post. Detta innebär att alla som frågar efter handlingen har rätt att få en kopia, eller att läsa den. Om handlingen innehåller känslig information kan hela, eller delar av den sekretesskyddas.
Du får en bekräftelse på att vi mottagit ditt klagomål.
Vi uppmanar alla som lämnar synpunkter eller klagomål att ange kontaktuppgifter. Det ger oss möjlighet att återkoppla till dig i ärendet. Du kan välja att vara anonym genom att inte fylla i några kontaktuppgifter.
Barn- och utbildningsförvaltningen
Vänersborgs kommun
462 85 Vänersborg
Telefon:
0521-72 11 04
Telefontid: 10.00-12.00
E-post:
barnutbildning@vanersborg.se
Birger Sjöberggymnasiet
Box 217
462 23 Vänersborg
Besöksadress:
Idrottsgatan 3
Telefon:
0521-72 18 11
E-post:
infobsg@kunskapsforbundet.se
Hemsida
Birger Sjöberggymnasiets hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.