Det finns en musikskola i Vänersborgs kommun. På Musikskolan kan barn och ungdomar lära sig spela ett instrument, sjunga, dansa eller spela teater. Det finns också många orkestrar och körer. Musikskolan har lokaler i Vänersborg, Vargön och Brålanda. Man måste betala en avgift varje termin för att gå på Musikskolans kurser. Om man vill spela ett instrument kan man hyra instrument från Musikskolan eller från en musikaffär. Musikskolans lärare kan hjälpa till med detta.
Man ska vara folkbokförd i Vänersborgs kommun för att få gå på Musikskolan. Om ett barn vill börja på Musikskolan ska föräldern fylla i en anmälningsblankett och lämna till Musikskolan. Man kan få blanketten på Musikskolans expedition eller skriva ut den från Musikskolans hemsida.
Musikskolan tar in nya elever i augusti. Då tar musikläraren kontakt med eleven och man får veta vilken dag och tid lektionen ska vara. De flesta nya elever spelar tillsammans i små grupper. Avgiften för undervisning i grupp är 725 kr per termin. Det är många som vill gå på Musikskolan och ibland får man stå på kö innan man får börja.
Om man börjar på Musikskolan, men ångrar sig och vill sluta, måste man fylla i en avanmälan. Den blanketten ska lämnas till Musikskolans expedition. På höstterminen ska man lämna den senast 15 september annars måste man betala för hela terminen. På vårterminen är det 1 februari som är sista dag för att sluta.
Det finns många instrument att välja på. Titta på filmerna om olika instrument som finns på hemsidan. Där står också tiderna för kör, dans och teater. Mer information om regler och avgifter finns också på hemsidan.
Musikskolans hemsida:
www.vanersborg.se/musikskolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Musikskolans expedition ligger på plan 6 i Mötesplats Vänersborg, Vänerparken 5. Expeditionen är öppen på dagtid under vardagar.
Personal på Musikskolans expedition:
Gunvor Eriksson (koordinator)
Telefon: 0521-72 10 51
E-post: gunvor.eriksson@vanersborg.se
Gunilla Wretemark (musikskolechef)
Telefon: 0521-72 14 96
E-post: gunilla.wretemark@vanersborg.se
Besöksadress
Vänersborg, Vänerparken 5
Vargön, Nordkroksvägen 5
Brålanda, Skolgatan 1B
Postadress
Musik- och kulturskolan
Vänerborgs kommun
462 85 Vänersborg
Enhetschef
Per Graneld
Telefon: 0521-72 14 77
Enhetschef
Katarina Stella
Telefon: 0521-72 19 33
Expedition
Gunvor Eriksson
Telefon:
0521-72 10 51
Adresser och telefonnummer samt sjukanmälan
Kontaktinformation till Musikskolan
Musikskolans personal
Kontaktinformation till personalen