Gå till innehåll

Verktygsfält

Summering FrukostForum 12 oktober

Den här gången träffades drygt 120 personer på Varner, Trestad Center, där vi välkomnades till ”VARNERSBORG” av Anders Olsson och Anders Eriksson.

Välkommen till "Varnersborg"


Morgonen inleddes med en kort information från näringslivschef Sofia Jessen och avslutades med en rundtur i en del av den 70 000 kvm stora byggnaden.

Trestad Center är ett av våra stora etableringsområden och kvadratmeterpriset är nu satt till mellan 250–270 kr/kvm. Att Varner har valt att etablera sig just här är ett gott betyg och bekräftar vilket bra logistiskt läge det är. Vill ni veta mer om vilka möjligheter som finns, så kontakta gärna oss på Näringslivsavdelningen.

Vänersborg har klättrat 66 platser till plats 130 i Svensk Näringslivs ranking och Sofia betonade att det är mycket tack vare god samverkan mellan såväl näringsliv och föreningsliv som kommun och andra organisationer. ”Att jobba strukturerat med prioriterade frågor ger effekt! Likaså att vara tillgängliga, inte minst genom våra företagsbesök där vi får möjlighet att lyssna av och skapa en dialog”.
Mer om Näringslivsrankingen och arbetet framåt på nästa FrukostForum 9 november.

Anders Olsson, HR Manager, har jobbat på Junkyard under många år, innan bolaget blev uppköpt av Varner. Det ingår numera i koncernen, tillsammans med Dressmann, BikBok, Levis, Cubus, Carling och Volt. 1962 startade Frank Varner en liten butik i Oslo och 1967 öppnades den första Dressmann-butiken. Sedan dess har Dressmann varit loket i koncernen, som numera drivs av Franks tre söner.

Imponerande fakta:

  • 1 150 butiker i Norge, Sverige och Finland (+ 4 st på Island)
  • 9 500 anställda
  • 10,6 NKR i omsättning

Huvudkontoret ligger strax väster om Oslo. Varner arbetar med att sälja kläder, många av dem är egendesignade och egentillverkade. Redan ett år innan plagget kommer ut i butiken påbörjas arbetet med produkten.

När det gäller hållbarhet arbetar Varner aktivt med att:

  • Minska klimatavtrycket vid tillverkning och transport
  • Tillverkningen ska ske på ett socialt hållbart sätt
  • Skapa hållbara produkter

För er som vill veta mer om hur Varner arbetar med hållbarhet finns en rapport att ta del av på varner.se

Anders Eriksson, Supply Chain Director, har varit i firman i 20 år och var en av nyckelspelarna under uppbyggnaden av Varners distributionscentral på Trestad Center.

Runt 2012 genomgick Varner en stor expansion med hög lönsamhet. Men med cirka 15 lager runt i Nordeuropa, som inte var deras egna, innebar det problem med dåliga och långsamma rutiner utan kontroll. Då gjordes en omorganisation inom Varner för att kunna jobba mer långsiktigt och även med utveckling av värdekedjan.

Projekt Varner DC 2013–2016 startades, med en budget på 800 000 miljoner kronor. Kraven var många och förarbetet gediget. Tack vare att Vänersborgs kommun kunde matcha behoven står nu distributionscentralen på plats, en arbetsplats för cirka 300 anställda.

Mer imponerande fakta:

  • 40 000 kartonger per dag hanteras
  • 48 000 pallar och 400 000 kartonger finns plats
  • 15 km walk-in-closet

Under 2023 gjordes ytterligare en utbyggnad för att kunna hantera en ständigt ökande e-handel (idag är fördelning e-handel 15 % och butik 85 %). Resultatet blev ett effektivare hus med solceller, fler laddplatser till elbilar och större personalutrymmen. För personalen är en viktig del som företaget satsar stort på, på Varner finns det 20 olika yrkeskategorier. Större delen av lageroperatörerna kommer från Trestad, specialister och tjänstemän från hela Fyrbodal.

Däremot har de vissa utmaningar när det gäller senior kompetens inom logistik, produktion och styrning. Själva lagret är automatiserat, så behovet av truckkort är inte så stort. Dock är det svårare att hitta lageroperatörer som vill arbeta långsiktigt i verksamheten, här är genomsnittsåldern runt 28 år. För att säkerställa bemanningen är ett tätt samarbete med bemanningsföretag mest effektivt och ekonomiskt. Då kan de snabbt växla upp och klara de allra största topparna, ex vid tillfällen som Black Friday.

Egna rekryteringsträffar har visat sig vara framgångsrikt, likaså att ständigt arbeta för att vara en synlig arbetsplats, en attraktiv arbetsgivare och erbjuda förmåner och intern kompetensutveckling.

En annan utmaning är kollektivtrafiken, som är en viktig del för ett stort logistikcenter. Det är helt enkelt svårt att ta sig till Trestad Center kollektivt, vilket försvårat rekrytering och kompetensförsörjning. Avslutningsvis bjöds det på en välplanerad och logistiskt säkerställd rundvandring i den imponerande lagerlokalen. Stort tack till Varner för ett fantastiskt värdskap!


Anmälan till nästa FrukostForum 9 november

https://app.emarketeer.com/ext/form/entry.php?m=373599aa6f9507d9c07dee0f49b33c7564e9ec6&Origin=Direct Länk till annan webbplats.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
19 oktober 2023