Rösta i din vallokal på valdagen

På valdagen 9 juni september kan du rösta i din vallokal eller i en röstningslokal för förtidsröstning.

Var ska jag rösta?

Observera att din vallokal kan ha ändrats från tidigare val

På ditt röstkort står vilken vallokal du kan rösta i, vallokalens adress och öppettider. Där står även vilka val du har rätt att rösta i. Vallokalerna är bara öppna på valdagen den 9 juni.

Vad behöver jag för att rösta i vallokalen?

Du behöver ha med dig id-handling om du ska rösta i din vallokal på valdagen. Har du ingen id-handling kan en annan person intyga din identitet, men då måste den personen visa en id-handling.

Du måste inte ha med dig ditt röstkort när du röstar i en vallokal på valdagen. Men det är praktiskt för att kunna kontrollera att du röstar i rätt vallokal.

Hur går det till att rösta i vallokal?

I vallokalen får du valkuvert och det finns valsedlar tillgängliga bakom valsedelsskärmar. Valsedlarna till Europaparlamentsvalet är vita.

Du tar med de valsedlar du vill och ditt valkuvert bakom valskärmen och gör i ordning dina röster. I ditt valkuvert ska det bara ligga en valsedel. Bakom skärmen finns även pennor så du kan kryssa för en kandidat, det vill säga personrösta om du vill.

Sedan går du fram till röstmottagarna och lämnar fram ditt valkuvert och visar din legitimation. Röstmottagarna prickar av dig i röstlängden och stoppar sedan ner valkuvertet i valurnan.

På kvällen när röstmottagningen är avslutad öppnar röstmottagarna valurnorna och räknar rösterna. Räkningen är offentlig och du är välkommen att titta på.

Hjälp i lokalen

Du som har en funktionsnedsättning eller liknande och inte själv kan göra i ordning din röst kan be en röstmottagare om hjälp. Röstmottagaren följer då med dig bakom skärmen. Du kan få hjälp med att till exempel stoppa ner valsedeln i ditt valkuvert eller sätta kryss för en kandidat.

Röstmottagarna har tystnadsplikt och får inte berätta för någon vad du har röstat på. Du kan även få ta med dig någon annan bakom skärmen för att hjälpa dig att rösta, till exempel en ledsagare eller personlig assistent.

Om du på grund av sjukdom, funktionsnedsättning eller ålder inte själv kan ta dig till förtidsröstningen eller till vallokalen på valdagen kan du rösta med hjälp av bud eller ambulerande bud.

Öppettider i vallokalerna

Vallokalerna har öppet kl. 08.00-21.00

Vallokaler i Vänersborgs kommun

Observera att din vallokal kan vara en annan lokal än tidigare val.

Nr

Rånnums skola, gymnastiksalen

Vänersnäs/Lilleskog/Vargön sydöstra

Rånnums skola, matsalen

Valdistrikten är samma som förra valet (2022). Vissa vallokaler har bytts ut till följd av lärdomar och respons från både röstande och valarbetare föregående val.

De vallokaler som förändrats är:

• Brålandahallen, tidigare orkestersalen i Brålanda musikskola
  • Skidstugan, tidigare fritids i Blåsut skola